Je ogen zien ieder een ‘eigen’ beeld en in de hersenen smelten deze twee samen tot één beeld. Wanneer de ogen niet goed samenwerken, wordt de informatie die binnenkomt niet goed verwerkt en opgeslagen in de hersenen. De beelden van het rechter- en linkeroog schuiven dan niet goed over elkaar heen, waardoor het beeld wazig of bewegend kan worden. Ook als de ogen van een kind los van elkaar prima kunnen zien (met of zonder bril), wil dit niet altijd zeggen dat een kind dan écht goed ziet.
Sommige kinderen hebben tijdens het lezen geen controle over de bewegingen van hun ogen. Deze schieten dan naar boven of naar beneden, of bewegen schokkerig van links naar rechts. Het is belangrijk om te weten hoe de ogen richten, scherpstellen en volgen. Werken ze niet goed samen, kunnen ze niet goed scherpstellen? Kijken en informatie opnemen kan dan veel inspanning kosten. Eigenlijk heb je spierpijn in de ogen, waardoor je ogen verkrampen. Dit geeft klachten als hoofdpijn, droge ogen, onrust in het lijf en snel vermoeid zijn.
Door visuele screening met een biopter* meet ik of de ogen goed richten en samenwerken. Zo kan ik in kaart brengen hoe de hersenen waarnemen wat de ogen zien. Hiermee kan ik ook zien of er nog primaire reflexen in de weg zitten. Vervolgens ga ik met het kind aan de slag met oefeningen om de ogen beter te laten samenwerken. In de loop van het begeleidingstraject is met visuele screening ook de ontwikkeling van de ogen vast te stellen, en dus de vooruitgang.
Het doel van de oefeningen is dat een kind goed leert focussen en informatie op de juiste manier verwerkt. Begrijpen en onthouden gaat veel gemakkelijker als de ogen goed samenwerken en richten. Lezen, rekenen en leren geven dan minder problemen meer en een kind zit weer beter in zijn vel. Een mooi doel om naar te streven!
‘Ik schrijf de dingen nu altijd goed over van het bord!’